Odszkodowanie wypłacane jest na podstawie:
- uznania przez PZU SA roszczenia poszkodowanego w wyniku dokonanych ustaleń lub
- ugody zawartej z poszkodowanym lub
- prawomocnego orzeczenia sądu.
Zaspokojenie lub uznanie przez ubezpieczonego roszczenia o naprawienie wyrządzonej przez niego szkody, w szczególności poprzez zawarcie z poszkodowanym ugody, nie ma skutków prawnych względem PZU SA, jeśli nie wyraził na to uprzednio zgody.
PZU wypłaca odszkodowanie poszkodowanemu lub innej osobie uprawnionej z umowy ubezpieczenia. Jeżeli ubezpieczony zaspokoił, za uprzednią pisemną zgodą PZU SA roszczenie, PZU SA dokonuje na rzecz ubezpieczonego w akceptowanym przez siebie zakresie, zwrotu wypłaconego odszkodowania.
Odszkodowanie wypłaca się w granicach odpowiedzialności cywilnej ubezpieczonego oraz poniesionych przez niego kosztów, nie więcej jednak niż do wysokości sumy ubezpieczenia.
Wypłata odszkodowania i zwrot kosztów następuje na pisemny wniosek (zawiadomienie o szkodzie) poszkodowanego, ubezpieczonego lub innego uprawnionego z umowy ubezpieczenia.
PZU SA wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego lub uprawnionego zawiadomienia o szkodzie.
W przypadku gdyby wyjaśnienie w terminie, o którym mowa w zdaniu powyżej, okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności PZU SA albo wysokości odszkodowania okazało się niemożliwe, odszkodowanie wypłaca się w terminie 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe, nie później niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie, chyba że ustalenie odpowiedzialności PZU SA albo wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. W terminie 30 dni, o którym mowa powyżej, PZU SA zawiadamia na piśmie uprawnionego o przyczynach niemożności zaspokojenia jego roszczeń w całości lub w części, jak również o przypuszczalnym terminie zajęcia ostatecznego stanowiska względem roszczenia uprawnionego, a także wypłaca bezsporną część odszkodowania.
Jeżeli odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż określona w zgłoszonym roszczeniu, PZU SA informuje o tym na piśmie osobę występującą z roszczeniem wskazując na okoliczności oraz podstawę prawną uzasadniającą całkowitą lub częściową odmowę wypłaty odszkodowania, jak również na przyczyny, dla których odmówił wiarygodności okolicznościom dowodowym podniesionym przez osobę zgłaszającą roszczenie. Pismo PZU SA powinno zawierać pouczenie o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.
PZU SA ma obowiązek udostępnić ubezpieczonemu, poszkodowanemu lub uprawnionemu z umowy ubezpieczenia, informacje i dokumenty gromadzone w celu ustalenia odpowiedzialności PZU SA lub wysokości odszkodowania. Osoby te mogą żądać pisemnego potwierdzenia przez
PZU SA udostępnionych informacji, a także sporządzenia na swój koszt kserokopii dokumentów i potwierdzenia ich zgodności z oryginałem przez PZU SA. Informacje i dokumenty PZU SA ma obowiązek udostępnić ww. osobom na ich żądanie w postaci elektronicznej.
PZU SA ma obowiązek, na żądanie ubezpieczonego, uprawnionego z umowy ubezpieczenia lub poszkodowanego, udostępnić posiadane przez siebie informacje związane z wypadkiem lub zdarzeniem będącym podstawą ustalenia jego odpowiedzialności oraz ustalenia okoliczności wypadków i zdarzeń losowych, jak również wysokości odszkodowania.
PZU SA powiadamia niezwłocznie ubezpieczonego o roszczeniu zgłoszonym przez poszkodowanego bezpośrednio do PZU SA.